Cyfryzujmy się! (ale jak?)

Cyfryzujmy się! (ale jak?)

Z głowami pełnymi cyfrowych rozwiązań wyjechałyśmy z Krynicy, gdzie odbyła się XI konferencja OPTeam – „Nowoczesne technologie IT w uczelniach”. Było o Elektronicznej Platformie Usług Akademickich, zarządzaniu cyberbezpieczeństwem, elektronicznym podpisie eSignForStudy, blockchainie w cyfrowym dyplomie, systemie controllingowym EURECA, a także skanerach Kodaka, niezawodnych wyświetlaczach Samsunga i komputerach Lenovo, które latają w kosmos. Wiele z tych rozwiązań brzmiało bajkowo, zwłaszcza że było widać po prelegentach radość z możliwości ich prezentacji – ale nie radość marketingową, a raczej taką, która wynika z tego, że te rozwiązania faktycznie się sprawdzają.

Wraz z Instytutem Rozwoju Szkolnictwa Wyższego – który był partnerem strategicznym konferencji – reprezentowaliśmy świat uczelni, przy czym Piotr Pokorny – prezes IRSW przedstawił perspektywę władz uczelni, a my z Ewą Wiśniewską opowiedziałyśmy o tym, jak cyfryzację widzą użytkownicy końcowi, czyli pracownicy administracji (tu: toku studiów) korzystający z cyfrowych rozwiązań.

Podczas obrad można oczywiście było usłyszeć o uczelniach, które skorzystały z poszczególnych rozwiązań – sprawną komunikacją może pochwalić się Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytet Warszawski jest matką wielu projektów informatycznych realizowanych przez MUCI, Politechnika Wrocławska wprowadziła system do kontroli budżetowej, a Akademia Leona Koźmińskiego od kilku miesięcy prowadzi dokumentację przebiegu studiów w chmurze dzięki elektronicznej teczce studenta. Wielu pracowników dziekanatów, czy innych działów uczelnianej administracji, może o takich rozwiązaniach tylko marzyć; ewentualnie – od niedoboru przechodzi do przesytu, obsługując kilka(naście) systemów teleinformatycznych w swojej pracy: każdy z nich służy do innego fragmentu obsługiwanego procesu tworząc mozaikę, która niekiedy nie jest nawet ze sobą kompatybilna… Może też być i tak, że ten sam system teleinformatyczny daje możliwość cyfryzacji procesów na jednej uczelni, a na innej niekoniecznie, co wynika z uwarunkowań wewnętrznych, w tym przywoływanego podczas obrad kilkakrotnie interfejsu białkowego.

Skoro istnieje tyle fajnych rozwiązań informatycznych, może warto pomyśleć nad ich wdrożeniem? Bariery prawne powoli znikają dzięki przepisom prawa powszechnie obowiązującego, które pozwalają na cyfryzację coraz to nowych procesów obsługi toku studiów. Bariery wewnątrzuczelniane można by było ruszyć na dwa sposoby:

  • centralnie – dając uczelniom narzędzia umożliwiające cyfryzację wybranych procesów niskim kosztem własnym (zwłaszcza w przypadku małych uczelni barierę stanowią koszty oprogramowania),
  • oddolnie – tworząc płaszczyznę wymiany doświadczeń nie tylko między użytkownikami, ale również działami IT poszczególnych uczelni.

W tej ostatniej sferze staramy się dodać swoją cegiełkę tworząc zręby sekcji informatycznej naszego Stowarzyszenia, w której działać będą informatycy z uczelni publicznych i niepublicznych. Taki sojusz dziekanatowo-informatyczny musi się udać! Niedługo napiszemy o pierwszych pomysłach, a później – mamy nadzieję – efektach naszych działań.

A tymczasem zapraszamy serdecznie na Wirtualne Targi Informatyczne „Nowoczesne technologie w procesach obsługi toku studiów”, podczas których zaprezentują się zarówno firmy międzynarodowe, jak i krajowe – będzie m.in. OPTeam z Kominikacją 4.0 (czyli m.in. wirtualnych asystentach dziekanatów), elektroniczna teczka studenta (marzenie każdego dziekanatu) od Euvic Services, e-sylabusy i masa innych ciekawych rozwiązań od PCG Academia, a także Cloud Academy z WSB-NLU. Program wydarzenia, jak i formularz rejestracyjny, znajdują się na osobnej stronie.

Dziękujemy firmie OPTeam za zaproszenie, a wszystkim prelegentom życzymy wielu owocnych wdrożeń.

Cyfryzujmy się!

The following two tabs change content below.
dr hab., prezes Stowarzyszenia Forum Dziekanatów; profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownik Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej, w latach 2012-2020 prodziekan Studium Magisterskiego; inicjatorka ogólnopolskiego Forum Dziekanatów. Współautorka m.in. monografii "Dziekanaty na wyższych uczelniach" (2018) oraz współredaktorka książki "Dziekanaty w procesie zmian" (2019).

Ostatnie wpisy Katarzyna Górak-Sosnowska (zobacz wszystkie)