Dziekanaty w czasach pandemii – stwórzmy bazę dobrych pomysłów!

Dziekanaty w czasach pandemii – stwórzmy bazę dobrych pomysłów!

Pandemia koronawirusa to czas próby całego społeczeństwa. W przypadku dziekanatów oznacza on zmianę organizacji pracy i przejście w pewnym stopniu na pracę zdalną. W internecie powstają grupy wsparcia oferujące pomoc w wyprowadzeniu psa, zakupy dla seniorów, naukę online najróżniejszych rzeczy, a także rozmowę. Idąc tym tropem proponujemy utworzenie bazy dobrych pomysłów dotyczących organizacji pracy w dziekanatach w czasie pandemii.

Z przeprowadzonej wczoraj ankiety w grupie Forum Dziekanatów wynika, że (szczęśliwie!) bezpośrednia obsługa studentów należy obecnie do rzadkości (choć niestety nadal istnieje – 22 odpowiedzi) w porównaniu do zdalnej obsługi studentów (61 odpowiedzi). W wielu dziekanatach wprowadzony został system dyżurów (86 wskazań), praca zdalna (58 wskazań) i skrócone godziny pracy (36 wskazań). Wiele z nas przeorganizowało swoje dziekanaty na formę pracy zdalnej lub wewnętrznej (jak to było na Wydziale Psychologii UW opisała Maria Cywińska), inni będą to najpewniej robić. Warto podzielić się tymi doświadczeniami.

W tym celu utworzyliśmy plik na Google Docs, w którym można wpisywać przydatne informacje, pomysły i rozwiązania, jak radzić sobie z pracą w dziekanatach w dobie pandemii. A nie oszukujmy się – wyzwań jest sporo. Dziekanaty pracują na dokumentach, z których pewnie większość jest dostępna w wersji papierowej, a nawet jeżeli online – nie obędzie się bez sensownych narzędzi informatycznych. Kolejnym wyzwaniem może być wymyślenie zadań do pacy zdalnej pracownikom. Skoro nie ma studentów i wykładowców, opcja pracy zdalnej wydaje się właściwym rozwiązaniem, ale co można później wykazać jako zrealizowane zadanie – pracując zdalnie, z domu 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu. Nie zapominamy też o tych uczelniach, gdzie nie zadbano o pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, którzy nadal muszą przychodzić do pracy w pełnym składzie i na akord, gdzie mogą być narażeni na kontakt z różnymi osobami, które – mimo ogólnopolskiej akcji pozostawania w domu – zdecydowały, że to właśnie ten moment, gdy należy załatwić swoją sprawę w dziekanacie.

Dokument roboczy w Google podzieliliśmy na kilka sekcji:

  • Aktualności – można tam wstawiać informacje o nowych rozporządzeniach, przesunięciach terminów (GUS, POLon, NCN…)
  • Organizacja pracy w dziekanacie na miejscu – w jaki sposób obsługujecie zdalnie studentów, jak to komunikujecie, do czego wykorzystujecie ten czas, gdy natężenie pracy związane z obsługą studentów jest jednak mniejsze,
  • Pomysły na pracę zdalną – czyli co mogą robić zdalnie pracownicy dziekanatów. Jak sensownie wykorzystać ten czas.
  • Przyjazne dla NNA zarządzenia i komunikaty wewnątrzuczelaniane – jeżeli pracujecie w uczelni, która się troszczy o Wasze bezpieczeństwo, dając możliwości o elastycznego zorganizowania pracy, pochwalcie się linkiem i informacją. Być może przyda się to pracownikom innych uczelni w walce o ich bezpieczeństwo.
  • Rozwiązania informatyczne – czyli jak wykorzystać te narzędzia i rozwiązania, które już są (albo w jaki sposób ułatwili Wam życie Wasi informatycy)

Rozwiązania wpisane do dokumentu będziemy co kilka dni (a może i częściej, jeżeli będzie ich dużo) wpisywać na specjalną stronę.

Dbajmy o siebie i o siebie nawzajem. Biorąc pod uwagę liczbę odpowiedzi we wspomnianej ankiecie na grupie Forum Dziekanatów liczymy, że wkrótce powstanie baza dobrych pomysłów, z których będzie mógł skorzystać każdy dziekanat, a może i inne jednostki o zbliżonych profilach.

Do zobaczenia online 😊

The following two tabs change content below.
prof. SGH dr hab., prodziekan Studium Magisterskiego SGH, kierownik Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej, Kolegium Ekonomiczno-Społeczne SGH; inicjatorka ogólnopolskiego Forum Dziekanatów; prezes Stowarzyszenia Forum Dziekanatów. Współautorka m.in. monografii "Dziekanaty na wyższych uczelniach" (2018) oraz współredaktorka książki "Dziekanaty w procesie zmian" (2019).